Bu yazılar izin alınmaksızın bir başka yayın organında yayınlanamaz, çoğaltılamaz ve kaynak gösterilmeden kullanılamaz.
Metro ve Marmaray projeleri kapsamında yapılmakta olan, Yenikapı istasyonuna yönelik arkeolojik kazılar, İstanbul Arkeoloji Müzeleri adına yaklaşık 700 kişilik uzman bir ekiple tarafımdan yürütülmektedir. Bu kazılar sırasında, yaklaşık 1400 adet 42 cins ahşap eser ortaya çıkarılmıştır. Bu eserlerin henüz ahşap cinsleri tam olarak ortaya çıkarılmamış olup İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi ile bu yönde çalışmalara başlanması amacı ile gerekli yasal izinlerin alınması için işlemler başlatılmıştır.
Metro ve Marmaray projeleri kapsamında yapılmakta olan, Yenikapı istasyonuna yönelik arkeolojik kazılar, İstanbul Arkeoloji Müzeleri adına yaklaşık 700 kişilik uzman bir ekiple tarafımdan yürütülmektedir. Bu kazılar sırasında, yaklaşık 1400 adet 42 cins ahşap eser ortaya çıkarılmıştır. Bu eserlerin henüz ahşap cinsleri tam olarak ortaya çıkarılmamış olup İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi ile bu yönde çalışmalara başlanması amacı ile gerekli yasal izinlerin alınması için işlemler başlatılmıştır.
Ahşap araç ve gereçlerin yapımı
ile ilgili Bizans dönemine ait imalat ve teknik bilgilere tam olarak sahip
değiliz. Özellikle kaşık, tarak vb. gibi.bu malzemelerin yapım geleneklerinin,
günümüzde Anadolu’da halen varlığını devam ettirip,ettirmediğini, araştırmak için
kısa sürede geniş bir araştırma yapmak için bir çok kent, ilçe ve köyü ziyaret
ettim.
Batı Karadeniz yöresinde bazı
yerlerde el ile ağaç işçiliğinin halen devam ettiğini gördüm. Amasra’da yaşayan
Hasan YAĞLI’nın son çekici ustası olduğunu ve halen elinde el tornası
bulunduğunu tespit ettim. Hallaç aletine benzeyen aygıtın bol ipinin torna
edilecek ahşaba sarılarak bir kütük üzerinde uçları sivriltilmiş iki demir
parçası arasına sıkıştırılıp bu kütüğün kullanıcı tarafına yerleştirilen bir
kalasın ayakla üstüne basılıp diğer ayakla kütük çekilerek destek verilmekte ve
tornayı oluşturan kavisli sopa bir elle çekilerek ahşaba şekil verilmektedir(Resim
1). Bu aletle halen imalat yapılmamaktadır. Ancak 23 Nisan şenliklerinde tören
alayı içinde bir kamyon üzerinde geçilerek halka tanıtılmaktadır.
Resim 1.
Kaşık imalatı, muhtemelen Bizans
ve Osmanlı dönemlerinden devam eden gelenekle ve benzer özellikte elle Adapazarı Taraklı
ilçesinin Albarlar köyünde yapılmaktadır. Köy evlerinin dışında yaklaşık 2×2 m
boyutlarında kulübelerde özellikle kış gecelerinde,iki veya üç kişilik bir
ekiple, bu imalat yapılmaktadır. Kulübenin içinde bir odun sobası ve yerde
minderler bulunmaktadır. İki kişi, bu minderlere oturarak çalışmaktadır.
Önlerinde dörtgen formlu dayanma kütükleri bulunmaktadır. Herhangi bir ağacın
dal veya gövdesi kaşık uzunluğunda,önceden kesilerek hazırlanmıştır. Bu ağaç
yapılacak kaşık ebatlarına uygun olarak düz ağızlı bir keserle dilimlenir. Bu
parçalar yine keserle düz bir kaşık formuna getirilir. Daha sonra kaşığın ağız
kısmının iç tarafı ucu konkav şekil verilmiş keser yardımı ile oyulur. Uzun bir
sopanın ucuna takılmış orak benzeri kavisli kısa bıçaklarla kaşık içi, dışı ve
sapı tam olarak şekillendirilir. Son olarak zımparalanarak kaşık imalatı
bitirilir.
Günümüze yakın tarihlere kadar
kullanılan ve bit tarağı olarak tabir edilen iki taraflı ahşap taraklar halen
makine ile imal edilmektedir. Özellikle Bizans dönemine ait olan elimizdeki
ahşap tarakların el ile nasıl yapıldığının tespiti için yine Anadolu’da araştırma
yaptım. Bu araştırmaların sonunda Kahramanmaraş ilinde Halil GÜZELÇİFTÇİ adlı
bir ustanın elle şimşir tarak imalatı yaptığını öğrendim. Kendisi 81 yaşında
olup 1971 yılından itibaren elle tarak imalatını bırakıp yaptırdığı özel makine
ile tarak imalatı yaptığını söyledi. Elinde bulunan bu imalat için yapılmış
özel aletleri bize gösterdi. Dörtgen formlu büyük bazalt bir taşın ortasına
açılan dörtgen formlu bir delik içine yerleştirilen ahşabın üst kısmında
bulunan yarık içine tarağın ilk formu olan dikdörtgen formlu şimşir levha konulmaktadır.
Bu levha, kaplama testeresi özelliklerine sahip ince dişli ve ince cidarlı
gövdeli ve diş boylarını ayarlamak üzere testere gövdesi üzerine yerleştirilmiş
ince uzun bir lama parçası ile ayarlanarak kesilmektedir. Üstte kullanılan lama
tarağın ayna kısmını geçmeyecek düzgün kesişi sağlamaktadır. Kesim sonucu
dişler açıldıktan sonra önce törpü sonra zımpara ile fazlalıklar tesviye edilip
imalat bitirilmektedir .( res. 2)
Resim 2.
Kazı çalışmaları sırasında ortaya
çıkarılan çeşitli büyüklüklerde ahşap kemani matkaplar, özellikle gemi yapım ve
onarımlarında kullanılmakta idi. Gövde üzerinde yivlere sarılan yay şeklinde
ağaç üzerindeki kol ipin, sopanın hareketi ile dönerek üstten bastırılmak
sureti ile alttaki delikte bulunan demir ucun ahşabı delmesi sağlanıyordu.
Silindirik ağaç dallarından kesilen makara dillerinin ortasındaki delikler de
muhtemelen bu matkaplar vasıtası ile deliniyordu.
Ahşap el işçiliğinin ülkemizde
halen devam edip etmediği ile yapılan araştırmalar sonucunda Amasra’da Hasan
Yağlı adlı kişinin el tornası kullandığı,ancak halen makine ile imalata devam
ettiği, Adapazarı Taraklı ilçesi Albarlar köyünde kaşık imalatının devam
ettiği, Kahramanmaraş’ta elle tarak imali yapan Halil Güzelçifti’nin 1971’den
bugüne imalatı makinası ile yaptığı saptanmıştır. Özellikle kaşık üretiminin
Anadolu’nun bazı yörelerinde halen devam ettiği,araştırmalar sonucu tespit
edilmiştir.
Kazılar sırasında elde edilen ahşap
buluntuların büyük çoğunluğu Bizans dönemine aittir. Ancak alanda bulunan
bostan kuyuları içinde Osmanlı dönemine ait kaşık, tarak v.b. gibi ahşap eserler
bulunmuştur. Ahşap eserler arasında 251 adet çeşitli makara ve dili, 362 adet
tarak, 112 adet yelken, 56 adet tabak ve diğer mutfak eşyası ile 63 adet kaşık
dikkat çeker.
Kazı alanının güney kısmında
bulunan ahşap çıpa kazının en ilginç buluntularındandır. Kullanım dönemleri
muhtemelen M.Ö. 5-6 yy. a ait olabilir. Olasılıkla Marmara denizi ortalarında
batan bir gemiden dalgalarla sürüklenerek gelmiş olmalıdır. Metro kazı alanının
kuzey batı köşesinde bulunan çipo (çıpa kolu) muhtemelen M.Ö. 4 yy. dan sonraya
ait olmalıdır. Ahşap çiponun içindeki yuvalara yerleştirilen kurşun kasetler
daha sonraki araştırmalarda olasılıkla ilginç sonuçlar verecektir.
Ahşap buluntuların özellikle 1.
Bölge tabir edilen doğu alanının ortasında ve güneye doğru bulunmuş olduğu,
ahşap malzemenin uzun süre deniz yüzeyinde kalıp battığı sanılmaktadır.
Dalgalar tarafından karaya doğru sürüklenmiş olmasaydı ahşap malzemeye yoğun
olarak kuzeyde tesadüf edecektik. Eser türüne göre yapılan incelemede ahşap
tarakların (-)0.5-(-)1.5 m kot aralığında yoğun görülmesi, makaraların ise
(-)3-(-)4.5 m seviyesine yayılmış olması daha geniş ve hafif malzemenin daha
sığa yavaş yavaş battığını göstermektedir.(res.3)
İlk defa bu kadar yoğun olarak
bulunan ahşap eserler üzerinde yapılan inceleme sonuçlarını, yapım teknikleri,
ağaç cinsleri ve eser türleri hakkında yeterli bilgilere ulaşılmasını kaynak
azlığı ve zamanın kısa olması engellemiştir.
İleride bu konuda yapılacak çalışmaların geniş olarak yayınlanması
planlanmaktadır.
Resim 3.
Bizans
Ahşap
h:10.3 cm
Gen: 4.6 cm
YKM.07.5435
Tarağın bir ucu çok kalın ve
seyrek dişli olup diğer tarafı ince ve sık dişlidir. Ayna kısmı (tutma yeri)
geniş dörtgen formlu olup kenarları çizgi bezemelidir. Aynanın ortasında iki
büyük konsantrik daire bezeme vardır. Tarağın kalın dişli tarafı saç tokası
olarakta kullanılmış olabilir.
Dişlerin bir kısmı ile yan tarafı
kırık ve noksandır.
Bizans
Ahşap
h:11.8 cm
Gen: 7cm
MRY.07.5106
Tarağın bir yanı ince ve çok sık
dişlidir. Diğer kısmı ise kalınca dişlidir. Ayna kısmı dikdörtgen formlu olup
kenarları bezemelidir. Aynanın orta kısmında +HPXKXгIX “Heraklos’un sağlığı”
yazıtı yer alır (İst. Arkeoloji Müzesi epigrafı F. Demirkök tarafından
okunmuştur.).
Ortadan ikiye kırık olup dişlerin
bir kısmı kırık ve noksandır.
AĞIRŞAK
Bizans
Ahşap
h:1.2 cm
Ç: 3.7 cm
Delik S:0.8 mm
YKM.08.6422
Yarı kürevi formlu olup ortası
döndürme çubuğunun geçmesi için deliklidir. Deliğin etrafında konsantrik daire
bezeme vardır. Çevresi hafif dışa doğru çıkıntılıdır.
Üzerinde hafif kopuklar vardır.
Bizans
Ahşap
h:11.5 cm
Gen: 8 cm
YKM.05.535
Dörtgen formlu tokaçlanmasının
ucu kısa ve küt dişlidir. Gövdenin yanından yukarı doğru uzunca bir sopa
vardır. Tokaçlanmanın üstünde kuş gözü bezemeler görülür. Sap üzerinde 4 sıra
çizgi bezemeler üçerli grup halinde aralıklı olarak sıralanır. Bezeme arsında є
harfi görülür.
Gövde kısmının yanında ve dişlerde kırık ve
noksan görülür.
Bizans
Ahşap
Uz:23.9 cm
Kal: 3 cm
Aya En Boy:5,2×10,3 cm
MRY.07.5905
Kaşığın gövde kısmı derin olup
sap gövde geçişi dikdörtgen prizması şeklinde olup üzerinde üç adet kansantrik
daire bezeme vardır. Kaşığın ucuna doğru boğumlu ve bombeli bir kısmı vardır.
Uç kısmı sivridir.
Tümdür.
Bizans
Ahşap
Uz:12 cm
Gövde: 8.5×4 cm
MRY.06.3484
Uzun çukur gövdeli, gövde sap
geçişinde boynuz şeklinde çıkıntılı bezemesi vardır. Sap kısa geniş olup yarım
daire formludur. Sap üzerinde monogram vardır.
Gövdesi kırık ve iki parçadır.
Bizans
Ahşap
Uz:8.5 cm
R: 2.6 cm
YKM.07.5307
Ortası dairevi formlu olan
gövdenin her iki tarafına uzanan uca doğru sivrilen iki ucu vardır. Üstü topuzlu
olan üst kısmının alt tarafında ip geçme deliği vardır. Bu ip tıkacı su veya
şarap tulumunun boyun kısmına bağlanması ile düşmesini önler. Diğer ucu tulumun
ağzını kapatır. Orta kısmı çekip çıkarmak için dairevi form verilmiştir.
Tümdür.
TABAK
Bizans
Ahşap
h:4.5 cm
Gen: 4.8 cm
YKM.06.6450
Dışa dönük ağızlı, düz ağız
kenarlı dibe doğru daralan yayvan gövdeli yüksekçe kaide diplidir.
Ağız kenarında kırık ve noksan
vardır. Ayrıca çatlaklar görülür.
TOKMAK
Bizans
Ahşap
Uz:22.2 cm
h: 4,5 cm
MRY.06.3624
Düzgün olmayan dörtgen prizması
gövdelidir. Sap deliği ve sap ortadadır. Ön yüzünde direkli bir gemi grafiti
vardır. Muhtemelen kalafatçı tokmağı olarak kullanılmıştır.
Sapın bir kısmı kırık ve
eksiktir.
MATKAP
Bizans
Ahşap
Gövde h:21,4 cm
R:8.7 cm
Metal Uç Uz: 23.4 cm
YKM.08.6477
Silindirik gövdelidir. Üst
kısmındaki çıkıntılı matkabın delme sırasında bastırılmasını sağlamaktadır.
Ortadaki yivli kısım buraya dolan ipin dönmesi ile hareketi sağlamaktadır.
Alttaki deliğe geçen uca doğru sivrilen demir uç delme işlemini gerçekleştirir.
Kısmi kırık, noksan ve ezilmeler
vardır.
Bizans 6 yy.
Ahşap+Bronz
En:8,4 cm
Boy:20,4 cm
h:3,9 cm
MRY 08.9000
Dikdörtgen prizması formludur.
Üstünde sürgülü kapağı vardır. Sürgülü kapağı tutan bronz kilitleme kolu
kutunun kısa kenarındadır. Kapak üzerinde sürgüyü itme tutamağı çıkıntılı olup
bunun alt tarafında kapak üstünde bir yapı betiminin üstü kuş gözü bezemelerle
süslenmiştir. Sürgülü kapağın altında iki levhadan oluşan ikinci bir kapak vardır.
Kapağın içine açılmış iki dairesel yuvaya bronz terazi kefeleri ile ince uzun
oyuk yuvalara ise terazi kolları yerleştirilmiştir. Teraziye ait üç adet bronz
dirhem,kutu içinde özel yerleri olmasına rağmen, burada bulunmuştur. Bu kapağın
alt kısmında dirhemlerin boyutunda üç adet yuvarlak çıkıntı vardır.Bu
çıkıntılar altta bulunan dirhem yuvalarının,üstünü kapatmaktadır.
Kutunun iç kısmı ortadan ikiye
bölünmüş olup bölmenin üstünde dirhemlerin, konduğu üç adet 1,4-1,5 cm
çaplarında dairesel formlu yuvalar vardır. İki bölmeyi kapatan bronz pimli
olduğu kalıntısından anlaşılan iki ince dörtgen formlu kapak bulunmaktadır.Her iki tarafta ki bölmelere
muhtemelen tartılacak hassas maddelereait parçalar konulmakta idi.Bunlar
altın,kimyasal veya eczacılıkla ilgili olması ihtimal dahilindedir.
Kutu yüzeyinde aşınma vardır.
Bronz bölümler yoğun korozyonludur.
KUTU KAPAĞI
Bizans
Ahşap
EN:8.3 cm
Boy: 18.7 cm
MRY.07.5103
Sürgülü bir kutuya ait bir
kapaktır. Dikdörtgen formlu olup sürmek için kullanılan kısmı yukarıya doğru
çıkıntılı bir bölme ile ayrılmıştır. Bu kısım enine oyulmuş ve oyuklara farklı
cinsten açık renkli ağaç yerleştirilerek bezeme yapılmıştır. Bu kısmın bir
yanında dikine dairesel bezemeler ile diğer yanında ×ApıC harfleri yine dikey
olarak yerleştirilmiştir. Konik kısmının kenarları tek çizgi ile çerçevelenmiş
olup ortada haç bezeme vardır.
MÜHÜR
Bizans
Ahşap
Üst Çap:2.3 cm
Alt Çap:3.1 cm
h:6.8 cm
MRY.07.5912
Damganın olduğu bölüm silindirik
olup baskı yüzeyinde iki haç işareti ile 3 sıra alt alta harfler yer alır.
Tutamak yerinin üstünde boydan boya çizgilerle haç oluşturulmuştur.
Mühür kısmının kenarları kırık ve
noksandır.
Bizans
Ahşap
h:7.2 cm
R: 2.3 cm
MRY.5544
Sapın gövdesi silindirik olup
arka kısmı bombelidir. Bir aletin uç kısmındaki yuvaya geçirmek için
tasarlanmıştır. Sap gövdesi arkadan öne doğru aralıklı yivlerle üç bölüme
ayrılmıştır. Üstteki bölümde …….. altta …… harflerinden oluşan bir yazıt
görülür. En altta sırlı haç motiferi vardır.
Tümdür. Yer yer aşınmıştır.
Bizans
Ahşap
R:4.5 cm
Delik R:1.7 cm
h:1.6 cm
MRY.07.4892
Dairevi formludur. Yan tarafına
ipin dönmesi için oyuk açılmıştır. Makara pimine geçeceği merkezdeki delik
geniştir.
Tümdür.
PALANGA
Bizans
Ahşap
Uz:49,5 cm
Gen: 19 cm
H:12,5 cm
MRY 07.8548
Hareketli makara sistemi üç
makara dilinden oluşmaktadır. Makara dilleri uç kısmı oval dikdörtgen prizması
formlu ahşabın içine açılan delikler içine b,r tanesi üstte diğer ikisi yan
yana alt kısma yerleştirilmiştir. Alttaki makara dilleri arasında bir delik
vardır.
Üzerinde ufak kırık ve noksanlar
mevcuttur.
ÇIPA
MÖ. 5-6(?)
Ahşap
Boy:2.21 m
Kol açıklığı:63 cm
Kalınlık:14 cm
MRY'08 – 8938
Muhtemelen iki parçadan oluşan
çapanın bir yanıdır. Üstte ve ortada açılmış olan girintilerin karşılığı olan
diğer kısım bu parçaya eklendiğinde çapa gövdesi üzerinde iki delik oluşuyordu.
Alttaki deliğe taş veya ahşap çipo (kol) oturuyordu. Üstteki deliğe ise halat
bağlanıyordu. Çıpanın alt kısmında bulunan kavela ve diğerleri çıpanın
birleşmesini sağlıyordu. Çıpanın ağır kısmının ucunda olasılıkla bronz
başlıklar vardı.
Yer yer aşınmıştır.
Bizans?
Ahşap+Kurşun
Uz:2.2 cm
Kal: 8.6 cm
Kurşun Külçeler:30×3×2 cm
YKM.08.6894
İki ana parçadan oluşan dar ahşap
latadır. Dar yüze açılan dört adet yuvaya kurşun ağırlıklar kaset biçiminde
yerleştirilmiştir. Üstten birer demir çivi ile tutturulmuştur. Kurşun
ağırlıklar çapanın batmasını sağlamaktadır. Çapanın bir ucunda dörtgen bir
delik bulunmaktadır. Bu delikten geçen halat kolu muhtemelen çapaya
bağlanıyordu.
Yedi parça halinde kırıktır.
YELKEN TOKASI
Bizans
Ahşap
Uz:12 cm
Baş Çapları.3.6×4.4 cm
Sarma Yeri: 1.7 cm
MRY.06.1650
Konik gövdeli sopanın uç
kısımları dairesel formludur. İp sarma yerinin her iki tarafında yivli bezeme
vardır. Yelken ip ve halatlarının bu sopaya sarılarak gerilmesi ve çarmıha
takılarak sabitlenmesi için kullanılıyordu.
Tümdür.
Bizans
Ahşap
Iskarmoz YKM.06.1873
h:12.3 cm R:2.4 cm
Iskarmoz Yuvası MRY.07.6812
Iskarmoz küreğin takıldığı ve kürek
çekerken güç alınan silindirik gövdeli ucu teknede bulunan ıskarmoz yuvasına
geçmesi için yontulmuştur.
Iskarmoz yuvası dikdörtgen prizması
formlu olup her iki yanda uca doğru şevli şekilde yontulmuş ve bombeli bir
biçim verilmiştir. Ortada ıskarmoz sopasının geçmesi için deliği vardır. Uç
kısımlarına çakılan ikişer demir çivi ile tekneye tutturulmuştur.
Tümdürler.
OYUNCAK GEMİ
Bizans
Ahşap
Gen: 7.1
Uz:17.2 cm
h:6.9 cm
MRY.08.9060
Ahşap parçasına tekne formu
verilmek üzere testere kesilmiştir. Bu kesime ait izler kıç kısmında
görülmektedir. İç kısmı çok kaba şekilde oyulmuş bazı yerleri oymaya yardımcı
olması için yakılmıştır. Baş altı bölmesi kısmen yapılmıştır. Baş bodoslama
belirgin olup, çekmek veya yüzdürmek için uca doğru ip deliği açılmıştır. Altı
düzdür.
Yan kısımları kırık, kısmen
noksandır.
YKM
|
MRY
|
Tarak 5435
|
Tarak 5106
|
Ağırsak
6422
|
Kaşık 5905
|
Dokuma tarağı 535
|
Kaşık 3484
|
Tıkaç 5307
|
Tokmak 3623
|
Tabak 6450
|
Kutu
fiş
|
Matkap 6477
|
Kutu kapağı 5103
|
Çapa kolu 6894
|
Mühür 5912
|
Iskarmoz 1873
|
Sap 5544
|
Makara dili 4892
|
|
Palanga 8548
fiş
|
|
Çapa fiş
|
|
Yelken tokası 1650
|
|
Iskarmoz yuvası 6812
|
|
Oyuncak gemi 9060
KAYNAKÇA
1. Koprowski, Paul. “Combs of the
Beni-Amur.” African Arts, Vol. 9, No. 3 (Apr., 1976), sf. 40-92.
UCLA James S. Coleman African Studies Center
2. Palma, Ricardo L. “Ancient Head Lice on
a Wooden Comb from Antinoe, Egypt.” The Journal of Egyptian
Archaeology, Vol. 77, (1991), sf. 194-194. Egypt Exploration Society
3. Antiri, Janet Adwoa. “Akan Combs.” African
Arts, Vol. 8, No. 1 (Autumn, 1974), sf. 32-35. UCLA James S. Coleman
African Studies Center
4. Collings,
H. D. “A Malayan Comb.” Man, Vol. 50, (Jun., 1950), pp. 84-84.
Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland.
5. Göker
ve Bozkurt, Y. Ve A.Y. “Orman Ürünlerinden Faydalanma Ders Kitabı” Orman
Fakültesi Yayınları, İ.Ü. Yayın No: 2854, O.f. Yayın No: 297 (1997), sf. 1-6.
İstanbul Üniversitesi
6. Turgay,T. “Ahşap Taraklar” Collection, Temmuz,
Ağustos,Eylül, (2003), sf. 60-63
7. Baker, H. S. “Furniture In The Ancient World”
Great Britain (1966), Sf. 293-310, The Connoisseur, London
8. Hurley, M. “Wooden Artifacts From The Excavation
Of The Medieval City Of Cork” Bar, (1982), Sf. 129, 301-311, Oxford
9. Greenhill Ve Morrison, B. Ve J. “The Archaelogy
Of Boats And Ships” Conway Maritime Press
10. “Sauvé Des
Eaux” Arc-Nucle Art (2007)
11. “Gün Işığında İstanbul’un 8000 Yılı” Vehbi Koç
Vakfı (2007)
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder